Vi fÃ¥r ofta frÃ¥gan ”när ska jag posta inlägg pÃ¥ Facebook?”. FrÃ¥gan är inte helt lätt att besvara, för det finns sÃ¥ mÃ¥nga faktorer som spelar roll. Dessutom ändras bÃ¥de algoritmer och beteenden allt eftersom. Det bästa är sÃ¥ klart att posta nÃ¥gra inlägg pÃ¥ olika tider, för att sedan mäta och se hur de presterar och sedan justera vid behov.
När vi granskat statistiken för några olika kunder som postat inlägg under en längre tid såg vi dock ett litet men tydligt mönster. Ett mönster som vi själva kände igen oss i. Vid en snabbkoll visar det sig även att detta också backas upp av experter som Falcon.io.
Vi kollar nästan dagligen igenom våra sociala medieflöden vid lunchpausen samt under tiden vi rör oss hemåt. På bussen och på tåget (helst inte på cykeln) efter att arbetsdagen är slut passar många på att kolla vad som hänt och vem som gjort vad under dagen. Det är bara att titta sig runt på tåget och på bussen. Folk sitter och kikar rakt in i sina telefoner när de är på väg hem.
Det visar sig att just under det vi kallar pendlingstiden på seneftermiddagen når posterna stort engagemang i form av likes, delningar och kommentarer. Vi tog fram statistik från tre kunder med olika målgrupper och såg att deras poster presterade bra under just den här tiden. Faktum är att de presterade aningen bättre just då än till exempel under lunchrasten.
Det är med andra ord bra om ett inlägg finns postat och klart en stund innan folk börjar röra sig hemåt. Då når du ofta ett stort engagemang. En av våra kunder gick från att ha postat inlägg från lunchtid till att posta dem senare på eftermiddagen. Engagemanget ökade (dock inte extraordinärt mycket) för de inlägg som postats på eftermiddagen, en stund innan folk började dra sig hemåt.
När det gäller andra engagerande tider är vår kundstatistik inte riktigt lika tydlig. Ett flertal undersökningar visar att det kan vara smart att posta inlägg antingen strax innan klockan 9 på morgonen, samt efter klockan 20 på kvällen. Det vi har sett i våra egna undersökningar har dock varit att engagemanget har ökat under det vi kallar pendlingstiden.
En rapport frÃ¥n IF visar att vi Östgötar har i snitt 21 minuter i pendlingstid till jobbet. Den slÃ¥r vi gärna ihjäl med en stund pÃ¥ Facebook. I Stockholms län tar jobbresan längst tid, enkel väg 32 minuter. DÃ¥ gÃ¥r det Ã¥t nÃ¥gra kattklipp… Där har vi även en av anledningarna till att mÃ¥nga poddar klockar in pÃ¥ en dryg halvtimmas speltid.
Undrar du när dina poster fÃ¥r mest engagemang? Testa att posta inlägg pÃ¥ olika tider under nÃ¥gra veckor. Ta sedan en kopp kaffe, vänta nÃ¥gra veckor och kolla sedan statistiken igen och se hur de presterat och om du bör anpassa postningstiden. För är det nÃ¥got som är bra att göra med jämna mellanrum sÃ¥ är det att mäta, justera och sedan mäta igen. DÃ¥ kanske du fÃ¥r ett hyggligt svar pÃ¥ frÃ¥gan ”när ska jag posta inlägg pÃ¥ Facebook?” Lycka till, och kör hÃ¥rt!
Tycker du att det här känns både tidskrävande och jobbigt? Då kan vi hjälpa dig med dina sociala medier. Vi har tjänster där vi skapar inlägg samt schemalägger dessa i dina digitala kanaler med jämna mellanrum. På så sätt vet du att dina sociala medier är uppdaterade. Läs mer om dessa på den här länken. Vi har även en mängd andra tjänster. Dessa kan du läsa mer om på den här sidan.
Du når oss genom ett mail till hej@kreativ-kraft.se eller slår oss en signal på 0723 – 006 296 Vi finns på Torggatan 6, mitt i centrala Linköping om du vill komma förbi. Då berättar vi hur vi kan hjälpa dig.
Mvh Michael, Fredrik, Johan, Julia och Lasse