Så skapar vi grymma annonser på Google
På Kreativ Kraft jobbar vi enligt det anrika ordspråket “syns man inte, så finns man inte”, vilket i dagens digitala samhälle till stor del stämmer. Oavsett bransch, står du som företagare (troligtvis) inför den ibland ack så knepiga uppgiften att nå fram till dina kunder. Något som inte alltid är det lättaste, då konkurrensen är stenhård och många försöker fånga din målgrupps uppmärksamhet.
Vi gör det lättare för dig att sticka ut i mängden. Ett mycket effektivt sätt är målinriktade annonser på Google (Google Ads). Nyfiken på fler av våra tjänster? Då ska du klicka här.
Det finns olika sorters annonser på Google
Det finns två primära typer av Google annonser; textbaserade annonser, och bildbaserade “Displayannonser”. Text-annonser är de som visas högst upp och ibland i botten, när du söker på Google. Dessa aktiveras baserat på de sökord som vi kopplat annonserna till. Displayannonser visas på fördefinierade annonsplatser på olika hemsidor, t ex. längs sidorna eller som en horisontell banner innan eller efter innehållet. Displayannonserna aktiveras baserat på målgruppsinställningar, t ex. målgruppens civiltillstånd eller intressen.
Några tips för lyckade annonser
1: För att skapa kostnadseffektiva och resultat med kampanjer krävs ett gediget förarbete. Vi gör därför målgrupps- och konkurrensanalyser för att se vad som gör just ditt företag unikt. Men också hur du står ut från mängden. Vi gör alltid en sökordsanalys för att identifiera vilka sökord och fraser som vi vill rikta annonserna mot.
Vilken är din USP?
2: När vi vet vad som gör ditt företag och dina produkter eller tjänster unika, då börjar arbetet med att förmedla dina USP:ar (“unique selling points”) mot dina blivande kunder. Här har vi även satt upp fiffiga landningssidor som annonserna pekar till. Där ditt kanonerbjudande finns.
Sökordsanalys och budget
3: Nu är det dags att sätta upp annonserna efter sökordsanalysen samt undersöka vilka matchningstyper som finns. Vi bestämmer dessutom ett geografiskt område och den budget som vi kommer överens om. Vi ser också till att lägga till relevant information, som till exempel ditt telefonnummer.
Värdefull kundinformation att sätta tänderna i
4: Genom att upprätta konverteringsspårning direkt på din webbsida kan vi mäta precis vilka åtgärder som kunderna gör. Vi kan dessutom få återkoppling på om de agerar som vi avser. Oavsett om målet är att de ska fylla i ett formulär eller lägga till en produkt i varukorgen så kan vi få detaljerad information om hur besökarna faktiskt rör sig på din webbsida.
Kom ihåg att tänka långsiktigt
Hur som helst, annonser på Google kräver kontinuerligt arbete. När vi ser att annonserna presterar förfinar vi strategin ytterligare genom att lägga till “negativa sökord” Det vill säga sökord som vi inte vill att annonserna ska visas för. För att göra annonserna ännu effektivare upprättar vi därför några så kallade “negativa sökord”. Då är chansen stor till konvertering.
När du kommit igång med detta så kan du ta nästa steg med retargeting annonser. Mer om det i ett framtida inlägg.
Nu vet du lite mer om Google-annonsering! Tycker du att det låter krångligt och svårt? Hör av dig till oss så hjälper vi dig att skapa relevanta annonser på Google.