Sociala medier ökar igen – Några bra tips

Sociala medier

98% är uppkopplade – Du bör ha en digital närvaro

Enligt rapporten Svenskarna och internet 2018 fortsätter vårt användande av sociala medier att öka. Att ha en närvaro i någon av dessa digitala kanaler är med andra ord fortsatt viktigt. Störst av alla är Facebook, följt av Instagram och Snapchat.

Facebook minskar men är ändå störst

Rapporten visar dock att delar av Facebookanvändandet som inte bara står still, utan till och med minskar. Trots detta är man dock som sagt fortsatt störst och meddelandetjänsten Facebook Messenger är mycket populär. Just meddelandetjänster är vi svenskar helt galna i. Nästan varannan använder fler än fem meddelandetjänster

Instagram och YouTube ökar

Instagram växer betydligt snabbare än Facebook, även om det skulle dröja några år innan Instagram vore ikapp om utvecklingen fortsätter. YouTube som kanal är närmast häpnadsväckande populär. Alla svenskar under 26 år tittar på Youtube.

Rapporten visar också att 98% av landets hushåll är uppkopplade och att våra seniorer nu nästan är ikapp den övriga befolkningen när det gäller att använda internet.

Våra småttingar älskar video från surfplattan

Vi kopplar upp oss allt tidigare. För första gången konstaterar man att var fjärde spädbarn mellan 0-12 månader använder internet. Bland ettåringarna använder nära två av fem internet. Från två års ålder använder fler än hälften av barnen internet varje dag. Det är videotittande som toppar och slutsatsen är att surfplattan nu ersatt tv:n för våra småttingar.

Internet fortsätter att öka i popularitet

För fem år sedan konstaterade vi att en miljon svenskar inte var uppkopplade. Idag är de hälften så många. Ytterligare 600 000 svenskar använder visserligen internet, men gör det mer sällan än varje dag. Det innebär att 1,1 miljoner svenskar inte använder internet alls eller gör det mer sällan än varje dag. Våra övriga nio miljoner invånare tillbringar mer en gärna tid på internet. Lindrigt sagt.

Tips för hur ni använder era sociala medier

Här kommer några tips till er som tycker det är svårt att veta hur ni ska göra för att få önskad effekt på era inlägg.

1. Ni måste ha en strategi för hur ert användande ska se ut, tex med hjälp av en content plan.
2. Ni bör ha ett mål att arbeta efter, ett mer mätbart mål som att öka försäljning och även stärka ert varumärke.
3. Mät Return On Investment (ROI) på era kanaler så att ni vet att det ger resultat.
4. Lägg inte ut samma innehåll på flera plattformar, det ger en oseriös känsla.

När ni sätter er ner och arbetar fram en strategi kommer ni att kunna se vilka kanaler som gynnar er bäst baserat på er målgrupp och ert erbjudande. Är ni filmproducenter vill ni exempelvis kanske nå målgruppen filmintresserade mellan 15-25 och fokusera på innehåll som gynnar den målgruppen.

Influencers för extra buzz

Är ni ett företag som säljer kläder vill ni förslagsvis använda er av Instagram för att kunna lägga upp mer regelbundet och även kunna livestreama. Något som är vanligt på Instagram nuförtiden är att marknadsföra sina produkter via så kallade influencers. En influenser är en känd profil på tex Instagram som har många följare/fans. En influencer räknas som känd om den har över 100 000 följare. Många företag marknadsför alltså sina produkter via dessa personer pga att följarna blir inspirerade av att köpa samma produkt som sin idol. Genom att betala influencern för att visa upp och använda företagets produkter kan du som företag få ett stort uppsving i försäljningen.

Att sticka ut i mängden

Ni måste locka kunderna till er genom att vara aktiva och ha ett intressant flöde. Ni ska visa upp det ni kan och er dagliga verksamhet, men även försöka att sticka ut i mängden. Kunderna i dagens samhälle litar mer på rekommendationer från andra än av reklam på tv, utnyttja det.

Det är viktigt att tänka ut vart ert företag passar bäst i den sociala medier-djungeln. Exempelvis kan ni undersöka var era konkurrenter/branschkollegor finns och därigenom hitta er kanal, eller en del som hittills är outnyttjad av er bransch för att särskilja er från de andra. Detta innebär fortfarande att det ni väljer måste vara relevant för målgruppen.

Att engagera målgruppen

En av de största utmaningarna för er kommer att vara att börja interagera med era ”fans”. Det är viktigt att interagera kontinuerligt med fansen för att de ska känna att det de säger är viktigt för er och på så sätt skapa ett förtroende. Även om ni får kritik ska ni vända det till något bra och förhoppningsvis omvända kunden till att tycka om er. För att ni ska få spridning på er sida krävs det att ni pratar med ”fansen” genom att ni svarar på kommentarer, prata med era säljare för att se vad dom får för frågor av kunderna när dom är ute på uppdrag, göra regelbundna marknadsundersökningar för att få fram mer detaljerad information om kundernas beteenden. Och framför allt undersök vad era kunder googlar på och har för intressen.

En content plan för bättre resultat

Ni kan tänka att era sociala medier bildar ett digitalt ekosystem som hör ihop och har en röd tråd. Genom en content plan och en strategi för ert användande av sociala medier kommer det att bli lättare för er att vara aktiva eftersom att ni följer en plan som är ämnad att ge er ett bättre resultat.

Vi kan hjälpa dig också!

Behöver du en ny hemsida eller hjälp med digitala utmaningar? Är du osäker på digitala strategier, vill att någon sköter dina sociala medier, skapar innehåll åt dig eller är nyfiken på hur du ska dra igång din hemsida eller webbshop? Då ska du höra av dig till oss på Kreativ Kraft.

[kkiv_contact_popup form_id=1128 modal_title=”Kontakta oss” button_text=”Hur kan vi hjälpa dig?”]

Vi finns på Torggatan 6 mitt i Linköping, och vi har gott kaffe. Tillsammans hittar vi en lösning för dina behov. Läs mer om våra tjänster.