Ta kontroll över era sociala medier - Kreativ Kraft - Kommunikationsbyrå i Linköping

Ta kontroll över era sociala medier

Postades den

Enligt rapporten svenskarnas internet 2017 använder 74 % av befolkningen Facebook någon gång i månaden. Med den informationen kan vi konstatera att det är viktigt i dagens samhälle att finnas och synas på Facebook och även andra sociala medier.

53% av befolkningen använder Instagram någon enstaka gång per månad. Men i åldersgruppen 16-25 är det hela 86 % som använder det dagligen . Beroende på vilken målgrupp ni vill nå varierar mängden av inlägg ni kommer att behöva lägga upp och även innehållet på inläggen. Det gör även skillnad på vad ni är för företag. Alla behöver synas olika mycket.

Här kommer några tips till er som tycker det är svårt att veta hur ni ska göra för att få önskad effekt på era inlägg.

1. Ni måste ha en strategi för hur ert användande ska se ut, tex med hjälp av en content plan.
2. Ni bör ha ett mål att arbeta efter, ett mer mätbart mål som att öka försäljning och även stärka ert varumärke.
3. Mät Return on investment (roi) på era kanaler så att ni vet att det ger resultat.
4. Lägg inte ut samma innehåll på flera plattformar, det ger en oseriös känsla.

När ni sätter er ner och arbetar fram en strategi kommer ni kunna se vilka kanaler som gynnar er bäst baserat på er målgrupp och ert erbjudande. Är ni filmproducenter vill ni exempelvis kanske nå målgruppen filmintresserade mellan 15-25 och fokusera på innehåll som gynnar den målgruppen.

Är ni ett företag som säljer kläder vill ni förslagsvis använda er av Instagram för att kunna lägga upp mer regelbundet och även kunna livestreama. Något som är vanligt på Instagram nuförtiden är att marknadsföra sina produkter via så kallade influencers. En influenser är en känd profil på tex Instagram som har många följare/fans. En influencer räknas som känd om den har över 100 000 följare. Många företag marknadsför alltså sina produkter via dessa personer pga att följarna blir inspirerade av att köpa samma produkt som sin idol. Genom att betala influencern för att visa upp och använda företagets produkter kan du som företag få ett stort uppsving i försäljningen.

Ni måste locka kunderna till er genom att vara aktiva och ha ett intressant flöde. Ni ska visa upp det ni kan och er dagliga verksamhet, men även försöka att sticka ut i mängden. Kunderna i dagens samhälle litar mer på rekommendationer från andra än av reklam på tv, utnyttja det.

Det är viktigt att tänka ut vart ert företag passar bäst i den sociala medier-djungeln. Exempelvis kan ni undersöka var era konkurrenter/branschkollegor finns och därigenom hitta er kanal, eller en del som hittills är outnyttjad av er bransch för att särskilja er från de andra. Detta innebär fortfarande att det ni väljer måste vara relevant för målgruppen.

En av dom största utmaningarna för er kommer att vara att börja interagera med era ”fans”. Det är viktigt att interagera kontinuerligt med fansen för att de ska känna att det de säger är viktigt för er och på så sätt skapa ett förtroende. Även om ni får kritik ska ni vända det till något bra och förhoppningsvis omvända kunden till att tycka om er. För att ni ska få spridning på er sida krävs det att ni pratar med ”fansen” genom att ni svarar på kommentarer, prata med era säljare för att se vad dom får för frågor av kunderna när dom är ute på uppdrag, göra regelbundna marknadsundersökningar för att få fram mer detaljerad information om kundernas beteenden. Och framför allt undersök vad era kunder googlar på och har för intressen. .

Ni kan tänka att era sociala medier bildar ett digitalt ekosystem som hör ihop och har en röd tråd. Genom en content plan och en strategi för ert användande av sociala medier kommer det att bli lättare för er att vara aktiva eftersom att ni följer en plan som är ämnad att ge er ett bättre resultat.

Tidigare poster

Progressive web app

På senare åren har tekniken utvecklas i en rasan ...
26 september, 2017

Hur skapar du en bra 6-sekundersannons?

Efter att Youtube började använda sig av en ny a ...
14 september, 2017
more is more