Sociala medier – Några tips för ökat engagemang

sociala medier och facebook Publicerat den

Rapporten Internet och svenskarna 2019 är matigare än någonsin med statistik och spännande fakta om våra internetvanor. Årets upplaga visar att 83% av svenskarna använder sig av sociala medier men att trenden minskat något. Dock ska vi komma ihåg att det fortfarande är enorma mängder människor som engageras av Facebook, Instagram, Snapchat och de andra sociala plattformarna. Så läget är inte direkt nattsvart.

Hinner du inte med dina sociala medier så hjälper vi dig

Våra kunder efterfrågar ofta hjälp med sina sociala kanaler. De tycker ofta att det är både tidskrävande och svårjobbat att hålla sin hemsida och digitala kanaler vid liv. Därför använder flera företag våra tjänster inom Social Media Management. Tjänster där vi skapar innehåll och sedan schemalägger det så materialet publiceras i deras flöden.

Facebook backar men är fortfarande enormt populärt

Facebook som startade 2004 är dock fortfarande världens största sociala plattform. Trots att användandet minskat en aning så använder ändå 51% av internetanvändarna Facebook dagligen. När det gäller sociala medier överlag ställer sig personer mellan 16-25 år mest positiva och tycker att tiden de spenderar där är meningsfull.

Minskat engagemang och delningar

Vi skriver dock inte egna inlägg i samma utsträckning som tidigare och andelen personer som delar andras innehåll minskar. Konstigt nog gäller detta primärt personer över 55 år. Detta skapar en negativ spiral. Om ingen delar eller lajkar dina inlägg minskar ju såklart lusten att posta dem.

På sociala medier lönar det sig att tänka långsiktigt

Det ÄR med andra ord svårare att nå ut nu, jämfört med hur det var för några år sedan. Inte minst nu när det mer eller mindre förutsätts att du ska annonsera och marknadsföra dina inlägg om du ska ha en chans att sticka ut i det digitala bruset. Sedan glömmer många bort att det är ett långsiktigt projekt och att resultaten inte kommer med en gång.

Vi hjälper dig med dina sociala medierNågra goda råd och tankar när du skapar inlägg till dina sociala medier

Men det finns några bra tips för att öka chanserna att nå ut. En lösning är att försöka skapa varierade inlägg som är relevanta för din eller ditt företags målgrupp. Gärna med ett personligt tilltal, snärtig inledning, rakt på sak, helst med fina bilder samt en tydlig Call To Action som avslutning.

Du kan även dela andras innehåll om det är relevant för dig. Till exempel en film från tillverkaren om den produkt som du säljer, eller en grymt fin recension som någon annan lagt upp. Att prova sig fram och försöka sätta sig in i vilken som är den primära målgruppen. Inte helt lätt, vi vet.

Planera dina inlägg så spar du tid

Sedan är det bra att sätta sig ner i lugn och ro och lägga upp en innehållsplan. Tänk som en kalender där du skriver ner tankar och inlägg, och funderar lite på hur ofta och när det passar dig bäst att posta nytt material. Då får du en bra översikt. Antingen gör du det i datorn eller sätter upp ett gäng Post-it lappar på väggen. Det fungerar det också.

Kontinuitet är viktigt, men gå inte ut för hårt

Bygg gärna upp en bank med inlägg som du sedan schemalägger och publicerar med jämna mellanrum. Gå inte ut för hårt. Satsa på ett upplägg som passar dig, och håll antalet inlägg på en realistisk nivå. Bara för att ett företag kör ut elva inlägg om dagen på Twitter och lika många i de andra kanalerna betyder det inte att du ska göra det. Dock är det mycket viktigt med kontinuitet, dina inlägg ska komma med hyggligt jämna mellanrum. Tänk också på att se till att din produkt eller tjänst också finns upplagd på din hemsida innan du kör ut ett erbjudande i sociala medier om den.

marknadsföringsbudgetSätt en marknadsföringsbudget

Du gör också klokast i att avsätta en marknadsföringsbudget för att kunna sponsra vissa inlägg och på så sätt etablera dig för dina läsare.

När det gäller B2C ser vi att Facebook är en bra plattform att nå ut med dina produkter och tjänster på. Det samma gäller nyheter som måste ut snabbt. Sedan finns såklart Facebooks otroligt populära chatt, Messenger där du kan odla en positiv relation med dina besökare.

Vi hjälper dig att skapa inlägg och hålla dina kanaler uppdaterade

Tycker du att det här känns både tidskrävande och jobbigt? Då kan vi hjälpa dig med dina sociala medier. Vi har tjänster där vi skapar inlägg samt schemalägger dessa i dina digitala kanaler med jämna mellanrum. På så sätt vet du att dina sociala medier är uppdaterade. Läs mer om dessa på den här länken. Vi har även en mängd andra tjänster. Dessa kan du läsa mer om på den här sidan.

Du når oss genom ett mail till hej@kreativ-kraft.se eller slår oss en signal på 0723 – 006 296 Vi finns på Torggatan 6, mitt i centrala Linköping om du vill komma förbi. Då berättar vi hur vi kan hjälpa dig.

Mvh Michael, Fredrik, Johan, Julia och Lasse

Vill du fördjupa dig ytterligare finns rapporten Internet och Svenskarna att läsa. Den finns här. För en historik över Facebook finns det en del spännande på Wikipedia. Här finns huvudartikeln om Facebook.

Tidigare poster

När ska jag posta inlägg på Facebook?

Vi får ofta frågan ”när ska jag posta inl ...
6 maj, 2020

Instagram – Storleken har betydelse (hmm…)

Som du vet är Instagram perfekt om du vill dela o ...
16 april, 2020

Support Your Local LKPG

I dessa virustider är det viktigt att vi småför ...
31 mars, 2020

Hur informerar du om Corona och Covid-19?

Nu när Coronaviruset även känt som Covid-19 nå ...
17 mars, 2020