Digital media ökar – På bekostnad av den traditionella?

barn-tittar-pa-tv-digital-media Publicerat den

Fler och fler väljer idag hemmachill och Netflix framför att gå ner på stan och titta på en traditionell bio. Under 2020 och den rådande pandemin fanns inte ens det valet. Det är ingen nyhet att digital media ökar, men kan det vara så att pandemins restriktioner till slut har satt spiken i kistan för den traditionella median? Rapporten Svenskarna och Internet (2020) innehåller all nödvändig statistik för att ta reda på det – hur ser media-prognosen ut idag?

Tittandet 2020 – Väntar vi på programmen eller kör vi Playtjänster?

När det kommer till tittande av olika slag visar statistiken att Tv-kanalernas playtjänster har gått om det traditionella Tv-tittandet. Utbudet på respektive media är oftast densamma men playtjänsterna erbjuder en frihet som den traditionella Tv:n tyvärr inte gör. Vi alla känner väl också igen de sjuttio-elva reklamsnuttarna som traditionell Tv gärna klämmer in i det mest spännande ögonblicket på filmen? Om du betalar för playtjänster så slipper du ofta dessa reklamfilmer, vilket även det kan vara en bidragande faktor till ökningen.

Sitter vi hemma och glor på tv i större utsträckning?

Under pandemin har allt fler hållit sig hemma och Tv-tittande burkar vara en typisk populär hemma-aktivitet. Statistiken belyser att tittandet på strömmande videotjänster har ökat med 4% under Corona-pandemin. Bland de som ”karantänat” är pensionärer en stor grupp. Många av våra äldre medborgare har även stannat hemma ensamma. Detta kan vara en bidragande faktor till att pensionärer har börjat använda streaming-och playtjänster mer under pandemin än tidigare. Ett ökande av användningen gäller dock de flesta åldrarna. Cirka 9 av 10 internetanvändare i åldrarna 16–45 år använder idag strömmande videotjänster.

Lyssnandet 2020

Oavsett om vi diskar, pendlar, eller chillar så är det populärt att lyssna på något i våra lurar. Enligt Svenskarna och Internet (2020) växer bland annat poddar kraftigt i användning. Poddar består mestadels av en eller flera människor som tar upp och diskuterar olika ämnen, ofta kan du själv välja podd utifrån vilka ämnen du finner intressanta. Med aspekten att du lyssnar på människor som pratar kan detta jämföras med radio. Statistiken visar att mellan 2019 och 2020 har lyssnandet på traditionell radio minskat med 7%. Kan detta vara ett resultat av ökandet av poddar samt andra digitala ljudtjänster?

Tillhör du de 83% som slukar poddar som om det inte fanns någon morgondag?

Bland studerande är det hela 83% som lyssnar på poddar. Dock är det inte något för alla målgrupper, pensionärerna lyssnar inte på podd i samma utsträckning. Bland pensionärer är digital radio istället populärt. Under 2020 har pensionärerna gått om de studerade i att lyssna på digital radio med 2%, de utgör 54% till skillnad från 52% av de studerande. För målgruppen 56 år och uppåt är förstahandsvalet dock fortfarande traditionell radio. Fler än 8 av 10 väljer det istället för en digital tjänst. I åldrarna 16–55 år är strömmande musiktjänster istället förstahandsvalet då 9 av 10 först och främst väljer att lyssna på musik. Hela 96% av studerande använder strömmande musiktjänster.

Läsandet 2020 – Läser du digitalt eller analogt?

bok-digital-media

När det kommer till digitala- eller traditionella böcker är pappersboken fortfarande mest populär. 83% av internetanvändarna läser pappersböcker istället för digitala. Dock visar statistiken från Svenskarna och Internet (2020) att pappersböckerna minskar och digitala böcker och tidningar ökar.

Målgruppen arbetande är dem som ökat sin konsumtion av digitala böcker mest. Fler än hälften av de i åldrarna 26–55 år konsumerar digitala böcker, allra flest är dem mellan 36–45 år. Även ljudböckerna ökar, men inte hos de studerande. Rapporten belyser att detta kan vara ett resultat av det ökande poddlyssnandet hos studenter, som då eventuellt tränger undan ljudböckerna.

Hur är det med de digitala tidningarna då?

Att läsa en digital dagstidning har varken ökat eller minskat sedan 2019, statistiken där ligger kvar på 80%. Den yngsta målgruppen på 16–35 år läser dagstidningar och pappersböcker i lägre grad än andra målgrupper. Hos de äldsta har istället pappersboken en stadig ställning där 9 av 10 konsumerar den.

Då försöker vi oss på att sammanfatta vad vi lärt oss…

Om vi gör en överblick framgår det att det är våra äldre som mestadels håller kvar den traditionella median. De yngsta av den yngre målgruppen har i motsats vuxit upp med digital media vilket självklart påverkar deras användning. I de flesta kategorier ser vi en ökning av digitala tjänster, ofta på bekostnad av traditionella. Att 2020 härjades av en pandemi har också påverkat ökandet av vår konsumtion.

Kanske kan det även vara så att den ökande konsumtionen av media på olika sätt har minskat vårt tålamod för att anpassa oss efter medierna? Vi spenderar den största delen av vår lediga tid hemma, ofta framför Tv:n. När vi tillbringar så pass mycket tid åt en aktivitet vill vi gärna kunna påverka hur aktiviteten ser ut – vi vill bestämma själva VAD vi ska kolla på och NÄR. Detta är något traditionella tjänster ofta inte kan ge oss, men som digital media kan. Inte helt fel.

Tidigare poster

Vi vill rekrytera en grafisk formgivare!

Nu behöver vi på Kreativ Kraft stärka upp vårt ...
9 november, 2021

Instagram TV – Så funkar det!

Instagram TV, eller IGTV, har snabbt blivit en del ...
15 juli, 2021

Instagram “swipe-up” – Har du det som krävs?

Har din Instagram nått 10.000 följare? Grattis! ...
20 juni, 2021

Adobe Spark – Perfekt när du vill piffa till ditt budskap

Har du testat Adobe Spark? Ett härligt design- oc ...
6 juni, 2021