Här kommer del två av vår artikel Tonalitet, budskap och varumärke. I den här bloggen som vi kallar “Så bygger du ett starkt varumärke” får du lära dig mer om detta, samt får en hel del bra tips och inspiration om hur andra stora och skickliga företag jobbar strategiskt med sin kommunikation och sitt varumärkesstärkande arbete.
Några bra exempel på hur företag uttrycker sig
Det finns en mängd olika exempel på ton och varumärke. Ett av dessa är Apple, vars stilrena och minimalistiska framtoning är elegant och clean. Där användarvänligheten (grymt jobbat av legenden Jony Ive) och dess tekniska innovationsförmåga positionerar dem som oerhört kunniga och inspirerande företag.
Just Do It since 1988
Nike är också ett bra exempel. 1988 spikade de för första gången fast reklamgurun Dan Wiedens klassiska slogan Just Do It i den här klassiska reklamfilmen . Där den blott 80-årige Walt Stack (som sprang 10.000 mil i sin karriär) joggade längs med Golden Gate bron. Nike är inspirerande, motiverande och inte minst energiska. Med storytelling, tydlig swoosh och enorma mängder innehåll får de sina kunder att utvecklas och såklart även investera mängder av cash i märkets produkter.
Find Your Greatness – Du också!
Men Nike är mer än bara Just Do It. Nedan ser du en av deras mest uppskattade reklambilder. Under sloganen Find Your Greatness skapade de inför OS i London 2012 en kampanj som fick enorm uppmärksamhet. Där bilden på den lilla pojken längst upp till höger blev en jättesuccé. Find Your Greatness är väl en kanonbra tanke att applicera på just DITT företag? Vad är det som gör DIG och din verksamhet unik? Varför ska kunderna välja just dig? Att hitta och lyfta fram din USP (din greatness), är viktigt för att skapa förtroende och sticka ut i mängden.
Gigantiska följarskaror på sociala medier
Självfallet är Nike gigantiska på sociala medier. Där de i skrivande stund radat upp 348 miljoner följare. Störst är de på Instagram, med 299 miljoner följare och postar i snitt ett inlägg om dagen. En bra inspirationskälla, väl värd att kika närmare på för många företagare. Nike gigantiska kommunikationsteam vet vad de gör. Nyfiken på hur de jobbar med sin marknadsstrategi? Här kan du läsa om deras marknadsföringsstrategi: Products, Place, Promotion och Price.
Specializeds grymma copywriters har lyckats…
Johan som är vår copywriter och som skrivit detta tycker om lekfull inspiration, Nikeskor och fräsiga bilder. Därför lyfter han ofta fram Specialized som ett bra exempel. Den amerikanska cykeltillverkaren har en tonalitet som osar positivitet, inspiration, äventyrlighet och härlig attityd. Där inget är omöjligt när du väl satt dig på din cykel!
Med att få användarna att skapa unikt content…
De har även Tell Your Stories. En grymt bra guide som uppmanar sina fans att själva bidra med bra content och inspirationsmaterial till sina egna kanaler. Detta är föredömligt, pedagogiskt och väldigt smart upplagt och ett perfekt sätt att få målgruppen att ta fram user generated content. Content som är skapat av användare och som ytterligare bidrar till att skapa hype och förhoppningsvis ett fortsatt knallhårt varumärke.
Där de även tar fram mycket bra eget material…
Specialized har lyckats skapa en bra kombinationen av ton och content som skapar starka budskap. Som inspirerar, utbildar och skapar tillhörighet. Samt ett köpsug. Som kan få nästan vem som helst att vilja köpa en dyr cykel och direkt och kasta sig ut för närmaste backe. Det finns så många bra exempel, men Specialized har slagit an tonen. Åtminstone hos oss. Samt hos deras +6,6 miljoner lojala fans på sociala medier.
Som dessutom är tacksamt att utveckla vidare
Specialized copymaterial ÄR bra. Och deras content är som gjort för att spinna vidare och utvecklas ytterligare. Något som till exempel Specializedåterförsäljaren TCM Cykel gjort. Visst blir du köpsugen när du läser en text som den här? Eller den här…
Ta fram en egen varumärkesspecifik hashtag
Specialized finns på Instagram och har såklart en välkänd varumärkesspecifik hashtag. #IAmSpecialized används av Specializedcyklister över hela världen. Följarna delar bilder, inlägg och artiklar om t.ex. evenemang, cykeläventyr samt gemenskapen som varumärket representerar. Så ta gärna fram en egen hashtag som anspelar på ditt varumärke. Den gör det även lättare för dig och dina följare att hitta dina inlägg på sociala medier, då taggarna är sök- och följbara. Guld värt, för en liten insats.
Så bygger du ett starkt varumärke och får fler leads
En tydlig tonalitet hjälper även till att bygga förtroende och lojalitet. Genom att kommunicera på ett konsekvent sätt skapar företaget en känsla av tillförlitlighet och trovärdighet hos sina kunder. Det ger också möjlighet att anpassa tonaliteten till olika målgrupper och kanaler.
Skapa synergier som stärker ditt varumärke
På så sätt blir kommunikationen relevant och engagerande för varje specifikt sammanhang. Just detta skapar synergier! Tonalitet i kombination med målgruppsrelevant inspirationsmaterial som är givande för målgruppen är klockrent för din försäljning och ditt varumärke.
Det tar tid och kräver ofta justeringar…
Hur som helst, tänk på att tonalitet och ditt språkbruk är ett maratonlopp och inte ett race. Det tar tid att få på plats. Och att implementera. Så gå inte ut för hårt i början, utan jobba metodiskt, och kontinuerligt över tid.
Ta hjälp av oss om du inte orkar eller har tid…
Och om du inte har tid, eller kunskap. Ta hjälp av någon som kan så att säga hjälpa dig igång. Att till exempel investera några timmar i att låta någon ta fram några exempelinlägg eller artiklar är riktigt smart, för då har du material att utgå från. Som hjälper dig att komma igång….
Tack för att du nu läst vår artikel Så bygger du ett starkt varumärke. Du missar väl inte våra andra bloggar, eller att följa oss i våra sociala medier? Vi finns på Facebook, Instagram samt LinkedIn.