Tonalitet, budskap och varumärke

Tjenare! I den här lite längre bloggen ska vi prata om tonalitet, budskap och varumärke. Den syftar till att inspirera och ger dig några exempel på hur några stora företag arbetar med just detta. Så koka en kopp kaffe, läs lite och se om du kan hitta lite inspiration av hur dessa superproffs gör i sin kommunikation.

En tonalitet skapar igenkänning

Tonalitet är ett ord som återkommer ofta när det pratas marknadsföring och kommunikation. En tonalitet som skapar igenkänning och bidrar till en enhetlig kommunikation och varumärkesindentitet är något som kan skapa underverk för ditt varumärke och din försäljning.

Hitta en röd tråd och håll fast vid den

Därför väljer många att avsätta tid och expertis till att ta fram en röd tråd som går igenom all kommunikation och marknadsföring. Både design- och språkmässigt. Detta är dock inget som man gör på en fikarast, utan är ett långsiktigt arbete över tid.

Olika branscher – olika tonaliteter

Kommunikationen och dess tonalitet skiljer sig såklart åt beroende på bransch. En populär väsktillverkare, och en kultförklarad skateboardfirma har till 99% sannolikhet en helt annan tonalitet än en skicklig revisionsfirma eller en stabil entreprenadfirma. Och tur är nog det…

Slå an tonen och skilj ut dig från konkurrenterna

Med en god tonalitet har du ett guldläge att skapa igenkänning. Din ton och anslag bidrar till att du skiljer ut dig från konkurrenterna samt stärker ditt varumärke. När tonen väl är satt, fungerar den som en riktlinje för ditt team att följa när de vet hur ert kommunikativa språk ser ut.

En tonalitet tar tid att få på plats

Att sätta en tonalitet tar tid, men är guld värd när den är identifierad och väl är på plats. Oftast har våra kunder bra koll på sin målgrupp och sin produkt. Men de behöver inte sällan lite hjälp på traven.

Hur inleder du och avslutar ett inlägg?

Det kan till exempel handla om hjälp med att ta fram en struktur för hur man inleder eller avslutar ett nyhetsbrev. Säger man “hej”, “tjena” eller “halloj”? Eller skriver man “Ha det bäst”, “Vi ses snart igen” eller “Vi hörs!” som avslutning? I dessa exempel är det bra att använda sig av samma inledning och avslutning i dina utskick. Det samma gäller för hashtags. Där det är fiffigt att komma på en egen varumärkesspecifik sådan. Och sedan hamra in i sin målgrupp. #JustDoIt #LoveMyMac #ShareACoke etc… är några bra exempel…

Våga vara personlig, hjälpsam och positiv

Beroende på bransch är det både spännande och roligt att utarbeta en egen tonalitet och stil. Ofta brukar det löna sig att vara personlig, hjälpsam och positiv. Men det också en balansgång. Ska ditt företags ton vara saklig och korrekt? Eller lekfull och självsäker? Eller kanske informerande och inspirerande?

Det ena utesluter inte det andra. Och det är en av anledningarna till att vissa lyckas otroligt bra, medan andra får backa bandet och justera. Att justera är en naturlig del i arbetet, precis som att utvecklas.

Tonaliteten kan bli en bra språklig riktlinje

Sedan ska vi ha klart för oss att en tonalitet beroende på företag och stil ibland inte kan; eller ens bör följas slaviskt. Beroende på budskap, typ av media; samt satsyta är det inte alltid så lätt att tänka på tonalitet mest hela tiden. Inte minst när kommunikationen sköts av flera personer. Men, din satta tonalitet bör fungera som en språklig riktlinje. Som när den används rätt engagerar, inspirerar och bygger förtroende. Samt skapar en meningsfull och positiv kundupplevelse, som syftar till att öka din försäljning.

Det var allt för den här gången. I nästa artikel som heter  “Så bygger du ett starkt varumärke” får du lära dig mer om detta, samt får en hel del bra tips och inspiration om hur andra stora och skickliga företag jobbar strategiskt med sin kommunikation och sitt varumärkesstärkande arbete.

Ta hjälp av oss om du inte orkar eller har tid…

Och om du inte har tid, eller kunskap. Ta hjälp av någon som kan så att säga hjälpa dig igång. Att till exempel investera några timmar i att låta någon ta fram några exempelinlägg eller artiklar är riktigt smart, för då har du material att utgå från. Som hjälper dig att komma igång….

Du missar väl inte våra andra bloggar, eller att följa oss i våra sociala medier? Vi finns på Facebook, Instagram samt LinkedIn.