Sociala medier för nybörjare del 1

Tjenare! Här kommer en liten artikel i två delar om sociala medier.

Sociala medier för nybörjare

Detta är en grundläggande artikel för dig som vill veta lite mer om sociala medier och hur du kan använda dig av dessa i din marknadsföring.

Sociala medier kan öka din försäljning markant

Sociala medier är fortsatt en central och mycket viktig del av marknadsföringsstrategier för dig som driver företag. Att använda sociala medier som en del av marknadsföringsmixen har många fördelar och möjligheter, men det finns också rejäla utmaningar att hantera och komma runt för att synas i det ständigt ökande bruset.

Bygg varumärke och stärk din position online

Det är på sociala medier som du har en grym chans att bygga upp ditt varumärke, och stärka din position genom att dela relevant och intressant innehåll som lockar din målgrupp att interagera och dela vidare.

Fokusera på DIN målgrupp

Och kom ihåg att sikta på att nå DIN målgrupp. Att så gott det går sikta in sig på dessa, att nå dem där de finns. T.ex. genom riktade annonser i ditt område, till personer i rätt åldrar etc. Mer om detta nedan. Just detta kan du ställa in i t.ex. Facebooks annonsverktyg. Då är du på rätt väg. För handen på hjärtat, du vill ju nå potentiella kunder i rätt geografiskt område.

Annonsera där dina kunder finns

Säljer du t-shirts med motiv från Östergötland? Då är det troligtvis i Sverige, i Östergötland och de angränsande länen dina kunder finns. Just detta är smidigt att ställa in med Facebooks annonshantering. Du kan enkelt välja din stad, och sedan en lämplig radie kring denna för att på så sätt nå potentiella kunder i ditt närområde. T-shirts är stekhett i Mjölby.

Interagera med din målgrupp och få dem att bli kunder

Hur som helst, på sociala medier har du också en unik möjlighet att interagera direkt med din målgrupp. Genom att svara på kommentarer, frågor och klagomål kan du och ditt företag skapa en personlig och engagerande kundupplevelse. Om detta gör på rätt sätt kan du öka din kundnöjdhet och samtidigt bygga långa varaktiga relationer med dina kunder. Dessutom kan du med dina sociala medier samla in värdefull information och feedback från dina kunder som du sedan kan använda för att ytterligare förbättra din affärsidé och ditt koncept. Samt såklart även lägga en grund till ännu bättre marknadsföringsstrategier.

Det krävs mer jobb för att sticka ut i bruset

Men, det är ett faktum att det inte är lika enkelt att nå ut med dina kunder nu som det var för ett decennium sedan. Då det om vi ska hårdra det; snudd på räckte med att posta några gulliga kattklipp på Instagram för att snabbt som attan få några tusen nya följare och likes. Nu ÄR det annorlunda. Minst sagt.

Skapa säljande material som gör dina kunder intresserade

Visst, det går att nå ut till en mängd potentiella kunder med hjälp av genomtänkt material som är skräddarsytt för just din målgrupp. Men det är inte lika enkelt som förr. Nu ställs vi inför algoritmer som är minst sagt utmanande att förstå, som gör det knepigt att synas. Detta i kombination med att vi mer eller mindre drunknar i mängder av information på sociala medier har till stor del resulterat i att vi mer eller mindre tanklöst scrollar igenom inlägg efter inlägg, utan att engagera oss. Bli därför inte ledsen om dina likes, eller kommentarer på dina inlägg är försvinnande få. Det är så det är nu för tiden.

Du måste betala för att synas…

Men, detta betyder inte att du inte syns alls. Du måste bara anstränga dig lite extra, eller helt enkelt inse faktum att det är paid social (sponsrade inlägg) som gäller. Alltså att sponsra dina bästa inlägg med egna surt förtjänade pengar för att öka på dess spridning och räckvidd.

Skräddarsy dina annonser

Genom att använda betalda annonser kan du dra nytta av de avancerade målgruppssegmenteringsverktygen som sociala medieplattformar erbjuder. Det innebär att du kan rikta annonser baserat på demografiska uppgifter, intressen, beteenden och geografisk plats för att nå de mest relevanta användarna. Detta ökar möjligheten att generera klick, engagemang och konverteringar från just din målgrupp.

Mät, analysera och justera vid behov

Paid social erbjuder också möjligheter till avancerade mätningar och spårning. Du kan övervaka resultatet av dina betalda kampanjer, inklusive antal visningar, klick, konverteringar och kostnad per resultat. Detta ger värdefulla insikter som kan användas för att optimera marknadsföringsstrategier och vässa din lönsamhet.

Skapa kreativa annonser som sticker ut från mängden

Trots allt är dock sociala medier relativt kostnadseffektivt. Men, som vi var inne på tidigare: trots fördelarna finns det stora utmaningar med att synas och sticka ut i bruset. Konkurrensen är stenhård, med miljontals företag som försöker fånga användarnas uppmärksamhet. För bra exponering och engagemang krävs ofta en kombination av paid social, kreativitet och originalitet. Både i innehåll och i din digitala marknadsföringsstrategi. Du måste skapa engagerande och delningsvärda inlägg som lockar användarna att interagera och sprida dem vidare. Vilket inte är så lätt alla gånger.

Det var allt för den här gången. I artikeln Sociala medier för nybörjare del 2 kan du läsa mer om interaktion, innehåll, målgrupper och paid social. Ha en fin dag!

Tycker du att det här verkar jättesvårt och jobbigt? Det finns hjälp att få. Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på traven. Här kan du läsa mer om våra tjänster.

Nyfiken på några av våra kundkonton? Kolla in till exempel Qlean Scandinavia (som vi även skapat hemsidan till) på insta, Meta och LinkedIn. Där våra inlägg skapar buzz och genererar konverteringar.