Vi föreläste om sociala medier på Nyföretagar­Centrum i Linköping

Föreläsning

Sociala medier – stort intresse

Vår föreläsning om hur du syns på bästa sätt i sociala medier som arrangerades av NyföretagarCentrum i Linköping blev till vår glädje fullsatt. Vi fick till och med bära in några extra stolar. Det var riktigt kul att så många dök upp, trots att vi startade redan klockan 07.30. Det fanns dock rikligt med både kaffe och frukostfrallor och när vi var igång hade alla piggnat till och plockat fram papper och pennor.

Att skapa engagemang och konvertering med sociala medier

Sociala medier är ett ämne som engagerar många, det är ett som är säkert. Hur du lär dig bemästra dem, skapar engagemang och intresse är en hel vetenskap. Inte minst när algoritmerna ändras och konkurrensen är stenhård i jakten på konverteringar och engagemang.

Innehållsplanering rekommenderas varmt

Vår sociala mediestrateg Michael inledde om vad du bör tänka på redan innan du drar igång med ditt företags äventyr online. Att ha identifierat din målgrupp är mycket viktigt. I en perfekt värld vet du vilka de är, var de finns, vad de tycker om och hur du når dem. Du kanske även har hittat den rätta tonaliteten när du pratar med dem. Att sedan ta fram en innehållsplan där du schemalägger dina inlägg och aktiviteter är ett bra tips.

Planering är med andra ord viktigt, och det är bra att ha ett långsiktigt tänk. PowerPointen rullade sedan på med tips och tricks. Samt en del humor och anekdoter om hur marknadsföringen i och med sociala mediers intåg förändrats.

Deltagarna passade även på att ställa frågor om hur man bemöter kritik och hanterar negativa kommentarer, men också om annonsering och en del nya funktioner.

Annonsering och uppföljning

Att annonsera i sociala medier kan var ett mycket bra sätt att nå ut till dina kunder. Här kan du med hjälp av tex LinkedIns inställningar hitta rätt person, på rätt befattning, på rätt företag. Det gäller bara att lägga lite tid på inställningarna för viktiga parametrar som område, räckvidd och kostnad. När annonsen eller kampanjen är klar gäller det att vässa geniknölarna och analysera resultatet med hjälp av statistiken som respektive plattform tillhandahåller. Det är med andra ord inte som förr när vi tvingades betala tusentals kronor för en pytteliten annons i telefonkatalogen.

Gå inte ut för hårt – jobba långsiktigt med dina sociala medier

Vår copywriter Johan tog även upp vikten av att inte gå ut för hårt i början. Då är risken stor att du tappar sugen om besökarna och resultaten inte kommer i den takt du förväntar dig. Det är bättre att sikta på realistiska mål, gärna med delmål. Kontinuitet är viktigt, och att tänka långsiktigt. Fokusera på att skapa engagemang genom välskrivna, målgruppsrelevanta inlägg. Gärna med filmer och fina bilder. Samt att avsluta med någon form av Call To Action där du på något sätt engagerar och aktiverar dina besökare.

Vi avrundade med lite socialt mingel och som vanligt var det roligt att träffa nya spännande människor och se hur deras entreprenörskap växer och utvecklas. Håll utkik på NyföretagarCentrum i Linköpings Facebook för fler informationsträffar, mingelkvällar och sammankomster. Vi kommer tillbaka med nya föreläsningar. Kan du inte hålla dig tills dess är du välkommen att kontakta oss på vår Matrix guleböj (Vår kontorstelefon är en gul Nokia 8810) 0723-006 296 eller via mail. Ha det bra så länge!

[kkiv_contact_popup form_id=1128 modal_title=”Kontakta oss” button_text=”Hur kan vi hjälpa dig?”]

Spontana kommentarer under minglet efteråt

[one_half]

Ylva Lisirwa och Ida Rosberg

[/one_half][one_half_last]

Fanny tycker om sociala medier
Fanny Elgstrand

[/one_half_last]

Marianne Borg gillar sociala medier
Marianne Borg

– Det här var en jättetrevlig föreläsning med bra info och smarta tips. Det är bra att få reda på vad som gäller, säger Ylva Lisirwa som precis beställt ett nystartspaket av oss på Kreativ Kraft. Vi skapar en helt ny hemsida, vektoriserar deras befintliga logo som var målad av en konstnär från början för hennes företag Maasai Nature.

Ylva står till vänster på bilden bredvid Ida Rosberg som även hon passade på att lära sig mer om innehållsplanering och hur man kommer igång på ett bra sätt.

– Jag är utbildad hälsocoach och PT och fokuserar på gruppträning i mitt företag. Det var superintressant att få lära mig mer om sociala medier. Jag är på väg att flytta till Stockholm, finns på Instagram och bloggar om träning, Yoga, meditation och mat säger Fanny Elgstrand.

– Jag passade på att lära mig mer om sociala medier och tyckte att föreläsningen var informativ och mycket bra. Personligen satsar jag på ledarskapsutveckling. Med mitt företag Compita Coaching ligger fokus på nytänkande coachande samtal för att hjälpa anställda som inte mår bra med verktyg till nya insikter och större medvetenhet, för att på så sätt kunna göra bra val, beslut och må bättre, säger Marianne Borg.