Instagram TV, eller IGTV, har snabbt blivit en del av vårt dagliga scrollande bland medier. Vare sig du använder funktionen i Instagram-appen eller laddar ner den fristående IGTV-appen, så är det lätt att försvinna i det eviga flödet av videos. Till skillnad från TikTok och Reels så erbjuder IGTV längre filmer. Om du har ett verifierat konto kan du spela in videos upp till 60 minuter, för dig utan den blå symbolen är maxlängden 15 minuter. Men, oavsett mängd följare så kan du titta på alla publicerade videos! Matilda berättar här hur det går till…
Om du inte kollat in den fantastiska filmen ovan som steg för steg går igenom hur du använder IGTV så kommer här några punkter i ren textform.
För att skapa ett IGTV-inlägg: öppna Instagram och klicka på förstoringsglaset i den nedre menyn. Då öppnar sig en ny vy och uppe till vänster hittar du knappen IGTV. Klicka på den och vips så är du inne i IGTV.
Där hittar du livevideos, videor anpassade för dig och även en sökfunktion där du snabbt hittar fräsiga videos. Precis som i ditt bildflöde har Instagrams algoritmer gett dig förslag på klipp som den tror att du kommer att uppskatta.
Vill du ladda upp ett eget filmklipp? Då ska du klicka på plustecknet uppe till höger och lägga till ett videoklipp som är minst en minut långt och ända upp till 20 min.
Klicka sedan på next och lägg sedan till den information du vill att ditt klipp ska ha. Det påminner inte så lite om hur du skapar ett vanligt inlägg.
Om du vill kan du även skapa mindre inlägg som funkar som teasers för ditt längre inlägg. Det gör du under ”post a preview”. För att posta, klicka bara på post to IGTV så är du igång.
Till höger ser du hur några tjusiga IGTV-inlägg ser ut i telefonen. DU ser även hur många visningar de har och bevisligen tror Instagrams algoritm att vi just nu är jäkligt inne på sportbilar, skulpturer och vassa superbikes. Värt att notera är att snitt-tiden för dessa inlägg var 3-4 minuter. Alltså relativt korta och sevärda. Inga mastodontfilmer med andra ord.
Det kan vara svårt att veta vad för video man vill spela in, vad ska du prata om i 10 minuter? För att hjälpa dig listar vi några tips på populära ämnen:
IGTV är även ett bra sätt för företag att nå ut till sina följare. Exempel på ämnen för att öka engagemang på ditt business-konto är: