Instagram TV, eller IGTV, har snabbt blivit en del av vårt dagliga scrollande bland medier. Vare sig du använder funktionen i Instagram-appen eller laddar ner den fristående IGTV-appen, så är det lätt att försvinna i det eviga flödet av videos. Till skillnad från TikTok och Reels så erbjuder IGTV längre filmer. Om du har ett verifierat konto kan du spela in videos upp till 60 minuter, för dig utan den blå symbolen är maxlängden 15 minuter. Men, oavsett mängd följare så kan du titta på alla publicerade videos! Matilda berättar här hur det går till…
Så kommer du igång med IGTV
Om du inte kollat in den fantastiska filmen ovan som steg för steg går igenom hur du använder IGTV så kommer här några punkter i ren textform.
För att skapa ett IGTV-inlägg: öppna Instagram och klicka på förstoringsglaset i den nedre menyn. Då öppnar sig en ny vy och uppe till vänster hittar du knappen IGTV. Klicka på den och vips så är du inne i IGTV.
Där hittar du livevideos, videor anpassade för dig och även en sökfunktion där du snabbt hittar fräsiga videos. Precis som i ditt bildflöde har Instagrams algoritmer gett dig förslag på klipp som den tror att du kommer att uppskatta.
Vill du ladda upp ett eget filmklipp? Då ska du klicka på plustecknet uppe till höger och lägga till ett videoklipp som är minst en minut långt och ända upp till 20 min.
Klicka sedan på next och lägg sedan till den information du vill att ditt klipp ska ha. Det påminner inte så lite om hur du skapar ett vanligt inlägg.
Om du vill kan du även skapa mindre inlägg som funkar som teasers för ditt längre inlägg. Det gör du under “post a preview”. För att posta, klicka bara på post to IGTV så är du igång.
Till höger ser du hur några tjusiga IGTV-inlägg ser ut i telefonen. DU ser även hur många visningar de har och bevisligen tror Instagrams algoritm att vi just nu är jäkligt inne på sportbilar, skulpturer och vassa superbikes. Värt att notera är att snitt-tiden för dessa inlägg var 3-4 minuter. Alltså relativt korta och sevärda. Inga mastodontfilmer med andra ord.
Här kommer några tips och uppslag på ämnen!
Det kan vara svårt att veta vad för video man vill spela in, vad ska du prata om i 10 minuter? För att hjälpa dig listar vi några tips på populära ämnen:
- “En dag i mitt liv” – Filma vad du gör under en dag. Vad äter du till frukost? Vilken promenadsträcka går du? Osv.
- Matlagningsvideo – Filma dig när du lagar din middag! Perfekt inspiration för dina följare och det gör din matlagning lite roligare.
- Träningsvideo – Dina favoritövningar för hemmaträning, perfekt under en pandemi.
- Smink/hår-tutorial (eller vad-som-helst-tutorial) – En riktig tittarfavorit! Visa hur du gör den perfekta uppsättningen eller ögonskuggan, det är enbart din kreativitet som sätter gränser.
För företag
IGTV är även ett bra sätt för företag att nå ut till sina följare. Exempel på ämnen för att öka engagemang på ditt business-konto är:
- Tutorials – Hur skriver man en pressrelease, skapar ett insta-inlägg, en story med mera.
- Serie – Gör månad/veckovisa avsnitt där du går in på en viss produkt, tjänst, ett program för varje avsnitt. Genom att ha en återkommande dag med ett nytt avsnitt skapar du engagemang och en efterfrågan hos dina följare.
- Frågestund – Ta ut några vanliga frågor eller fråga dina följare vad de undrar och gör sedan en video där du svarar på alla.
- Intervjuer – Antingen med kunder, medarbetare eller någon annan intressant person. Det är en chans att visa upp ditt företag och personer inom det.