LinkedIn är affärsnätverket som går som tåget och som under 2023 passerade imponerande 900 miljoner användare. Att sticka ut och nå ett bra engagemang på LinkedIn är inte helt lätt. Dess algoritmer ändras med jämna mellanrum och det justeras stundtals hej vilt på plattformen, så det kan vara bra att kontinuerligt uppdatera sig på hur LinkedIn egentligen funkar. Här kommer därför 5 LinkedIn-tips för hur du kan resonera när du skapar dina inlägg på LinkedIn!
LinkedIn-tips 1: Försök väcka känslor och utnyttja kommentatorsfältet
Det florerar många inlägg med privat innehåll på LinkedIn, något som kanske kan tyckas märkligt i och med att det främst är ett affärsnätverk. Trots det tycks det vara de mer personliga inläggen som når längst. Att lyfta fram de så kallade mjukare värdena och bjuda mer på sig själv bidrar till störst interaktion.
Det gäller dessutom att jobba med ditt kommentatorsfält för att öka din räckvidd. Din räckvidd ökar med 4% till ditt eget nätverk för varje kommentar, så se till att skapa inlägg som lockar till diskussion och ett aktivt kommentatorsfält. Ställ frågor, tagga andra och bjud in till diskussion när du skapat ett relevant inlägg. Du bör också vara snabb på att svara på kommentarer. Om du lyckas svara på dessa inom en timma ökar räckvidden med cirka 20%.
Länka, men lagom mycket
På LinkedIn premieras de inlägg som gör att besökarna stannar kvar på plattformen. Trots detta ska man inte vara rädd för att länka till andra sidor i sina inlägg. På frågan om hur man ska tänka är det enkla svaret lagom. Länka gärna vidare till sidor utanför LinkedIn men gör det lagom mycket!
Utnyttja utrymmet
När man vill fånga någons uppmärksamhet är det smart att göra vad man kan med utrymmet man har. Precis som med flera andra plattformar har LinkedIn ett max antal tecken för ett inlägg. Under 2021 utökade detta maxantal från 1300 till 3000, vilket innebär utökade chanser för ett välskrivet inlägg. Om du får feeling ordentligt och skriver längre, ja då kan du istället publicera den som en artikel.
Max 9 taggar per inlägg
Ett bra sätt att öka ett inläggs synlighet på är att använda sig av olika taggar. Här får man dock inte gå överstyr. Taggarna ska bidra till att ditt inlägg blir synligt i relevanta sökningar och bör därmed noga väljas ut med tanke på innehållet. Det får inte heller bli för många i varje inlägg, 3-5 stycken räcker och ett bra tips är att inte använda fler än nio. Ett bra sätt att hitta relevanta hashtags är att använda dig av verktyget LinkedIn Hashtags, men det finns också tillägg till din browser som kan hjälpa dig. Till exempel Hashtag Analytics.
Våga prova nya funktioner
Att vara modig och tidigt hoppa på de nya funktioner har visat sig vara ett rätt kort för ökad räckvidd. LinkedIn gillar nämligen de som hoppar på tåget tidigt och snabbt lär sig vad som funkar, så pass mycket att sådana användare premieras. Att lära sig funktionerna i ett tidigt stadium ger dig också ett försprång gentemot konkurrenterna.
Vi hoppas att dessa 5 LinkedIn-tips ska hjälpa dig att göra kometkarriär på LinkedIn. Om inte annat kanske det var lärorikt och något du kan ha i bakhuvudet när du planerar din framfart på nätverksfronten. Lycka till med din LinkedIn! Och du, LinkedIn är knepigt. Och det blir inte enklare av att deras algoritmer ändras med jämna mellanrum. Så misströsta inte, utan fortsätt att inspireras av andra, leta upp fler LinkedIn-tips och fortsätt läsa mer om hur LinkedIn som plattform egentligen fungerar.
Behöver du lite hjälp i den digitala djungeln? Då är vi redo att hjälpa dig. Ta en titt på våra tjänster. Där ser du vad vi jobbat med de senaste 13 åren. Nyfiken? Då ska du kontakta oss på hej@kreativ-kraft.se
eller på telefon: 0723 006 296 så ses vi och smider planer tillsammans!