Åtvidabergs Sparbank

Digital strategi och content

Vad har vi gjort här?

Digital kommunikation för en bank med historia

Åtvidabergs Sparbank är en anrik och lokalt förankrad bank med rötter ända tillbaka till 1867. Vi fick det spännande uppdraget att stärka deras digitala kommunikation – ett uppdrag som kombinerade modern marknadsföring med ett gediget arv.

Ett roligt och meningsfullt projekt där vi arbetat med att förtydliga tonalitet, skapa relevant innehåll och anpassa kommunikationen för dagens digitala plattformar.

Digital strategi, ROI och projektplan

Vårt uppdrag bestod i att ta fram en heltäckande digital strategi för Åtvidabergs Sparbank. Arbetet inkluderade definiering av övergripande målsättning, val av tillvägagångssätt och prioritering av rätt kanaler.

Vi tog också fram riktlinjer för önskad ROI, intern resursfördelning, tidsplan och projektbudget – allt för att skapa en stabil grund för fortsatt kommunikation i digitala kanaler.

Åtvidabergs Sparbank
Åtvidabergs sparbank

Sociala medier och innehållsplanering

För att stärka Åtvidabergs Sparbanks digitala närvaro kom vi fram till att kommunikationen ska ske där kunderna redan befinner sig. En kanal utmärkte sig särskilt – Facebook. Vi etablerade en ny Facebooksida för banken, tog fram en contentplan och hjälpte till att skapa de första inläggen med fokus på relevant, engagerande och lokalt förankrat innehåll.

Analys och förbättrad användarupplevelse

Parallellt såg vi ett behov av att förbättra upplevelsen på bankens hemsida. Vi inledde med en grundlig analys av den befintliga sajten och kunde snabbt identifiera både inaktuell information och en navigationsstruktur som krävde onödigt många klick för att nå viktig information. Resultatet blev konkreta rekommendationer för en mer effektiv och användarvänlig webbplats.

Åtvidabergs Sparbank har en personlig kommunikation

Detta resulterade i att vi förenklade strukturen för att minska antalet klick. Vi rensade ut gammal information, uppdaterade känslan med nya bilder och fokuserade på att skapa en personlig stämning. För banken är det viktigt att vara nära och personlig, därför lade vi in kontaktpersoner med bild och kontaktuppgifter för respektive tjänst. På så sätt vet kunden vem man ska prata med och får även ett ansikte på personen.

Bilderna tog Fotograf Cissi Möller och dessa blev en viktig del i förnyelseprocessen. Bilderna signalerar att banken vill vara nära kunderna och att den är en viktig del av ortens utveckling.

Här kan du läsa om våra andra referensobjekt. Behöver du hjälp? Kontakta oss så berättar vi mer. Vill du ha en offert? Klicka här så hör vi av oss. Mvh teamet på Kreativ Kraft!